CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
There was an error in this gadget

hye! salam jumaat tuk semua..=D hari ni dya nak cite sikit sal resepi yang dya masak semalam..tu, tajuk post tu la yang dya masak..hehe..sbnarnya dya main letak je nama resepi ni sebab bahn pun main masuk je..asalkan jadi dan SEDAP..hehe..resepi ni dya amik sikit2 dari mak kawan dya..sebab semalam dah buntu sangat taktau camne nak masak, dya pun kol la dia mintak resepi..huhu..so, ini lah resepinya..

BAHAN-BAHAN :

- lobster@udang kara
- bawang merah dan putih
- halia
- cili boh
- sos cili @ tomato
- serai
- limau nipis
- air rebusan lobster
- garam, gula dan penambah perisa

CARA-CARA :

1 - rebus lobster dalam air yang mendidih bersama garam selama lebih kurang 10 minit. ( bergantung pada bilangan lobster )
2 - tumbuk lumat bawang merah, bawang putih dan halia.
3 - tumiskan bahan-bahan yang ditumbuk tadi. Bila dah nampak garing sikit, masukkan cili boh dan sos cili @ tomato. tambahkan air rebusan lobster tadi untuk bagi dia ada rasa lobster tu. tunggu sehingga cili tadi betul2 masak..
4 - perahkan air limau nipis untuk bagi dia rasa masam2..
5 - masukkan gula secukup rasa..jangan banyak sangat, kang takpasal2 termanis plak..
6 - masukkan garam dan penambah perisa secukup rasa jugak..
7 - akhir sekali, masukkan lobster tadi dan gaulkan bersama.
8 - siap untuk dihidang..

CARA-CARA MEMBELAH LOBSTER :

1 - pisahkan kepala dengan badan.
2 - buangkan duri2 yang tak dikehendaki. kalau taknak buang pun takpe.

dya taktau cane nak belah sbnarnya so ni cara yang dya dengan akak buat tuk senang nak makan..=D


selamat mencuba..! ^^

0 Comments:

Post a Comment



Newer Post Older Post Home

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...