CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
There was an error in this gadget

Salam..=)
coklat tajuk post dya kali ni..knp coklat? dya tau..sume orang suke mkn coklat..tp..tak termasuk dya kot..hehe..hal yang paling dya pelik..di saat sume orang suke sgt mkn coklat,dya tetap tak boleh telan coklat..bole la sikit sikit..kalau mkn banyak banyak,nanti dya pening pastu rs nak muntah..tp bile dya tengok kakak n adik dya mkn coklat,makk oii..mcm mkn nasi! cpt gle abisnye..sedap sgt ye coklat tu?ok,tak dinafikan la coklat tu sedap..-,-'

walau apapun la kan,dya tetap jugak nak tau kebaikan coklat..n ade ke tak keburukannya?check it out!

kebaikan coklat =)

1) mengandungi zat makanan yang lengkap dan seimbang.
2) menyumbangkan 17% karbohidrat, 15% lemak, 6% protein dan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh tubuh manusia dalam sehari.
3) coklat turut menyumbangkan 15% daripada keperluan tenaga manusia dalam sehari.means,coklat amat sesuai bagi golongan yang aktif dan bekerja..
4) dapat membantu mengelakkan kerosakan gigi kerana kandungan coklat itu sendiri yang mempunyai bahan anti kerosakan gigi seperti tannin, kasein, dan asid oksalid yang berperanan sebagai pelincir yang menghalang pembentukan plak gigi. mentega koko pada coklat yang sebenarnya menyaluti gigi si pemakan (ketika makan coklat tersebut) dan bakteria tidak boleh hidup dalam keadaan sedemikian. malahan,koko itu sendiri merupakan agen antibakteria.
5) coklat mengandungi 4 kali lebih antioxidants (catechins) berbanding teh hijau, yang mampu mencegah penyakit kanser dan jantung. antioxdants juga mencegah penuaan (aging) yang disebabkan oleh free radicals.-hasil kajian oleh Holland's National Institute of Public Health and Environment-
Fakta : 100mg teh mengandungi 13.9mg catechins ; 100mg dark chocolate mengandungi 53.5mg of catechins
6) coklat juga mengandungi endorphins, yang mampu mengatasi penyakit kronik dan bertindak sebagai penenang fikiran.
7) mengandungi asid oleik dan asid stearik yang mampu mencegah penyakit jantung manakala phenolen untuk mengurangkan peluang mendapat penyakit jantung.
8) mengandungi seratonin, sejenis neurotransmitter dan bertindak sebagai penenang (anti depressant)
9) sebagai peningkat mood kerana mengandungi phenylethylamine.
10) mengandungi vitamin B1, B2, D dan E dan juga minerak seperti potassium dan magnesium.

keburukan coklat =)

1) segelas minuman coklat panas sebelum makan akan mengurangkan selera makan terutamanya bagi mereka yang sedang menaikkan berat badan.
2) bagi mereka yang mempunyai migrane,mungkin mengalami pening kepala sekiranya mengambil coklat secara berlebihan.
3) kandungan theobromine pada 'dark chocolate' berbahaya kepada binatang peliharaan. agak-agak kucing tu tertelan coklat,segeralah bawa dia pegi jumpa doktor haiwan..

FAKTA TENTANG COKLAT :

Telah berlaku pemalsuan bagi coklat. oleh kerana koko adalah bahan yang mahal, dapur konvension terpaksa memilih penggunaan gula atau minyak nabati sebagai bahan menggantikan koko kerana harga bagi kedua-dua bahan ini lebih murah.
Lemak koko sering digantikan dengan minyak yang lebih murah, seperti lesitin atau minyak kelapa sawit. selain soal harga, dengan menggunakan bahan ini, pelapisan coklat menjadi lebih mudah. berbanding koko pejal, komponen tidak berlemak pada biji yang digiling juga rendah. dalam bar coklat, misalnya, sekitar 20% gula-gula itu diisi coklat.
Coklat premium, di sisi lain, biasanya mengandungi sekitar 50-70% coklat padat. disebabkan coklat mengandungi lebih gula dan mungkin juga sedikit minyak nabati, coklat pekat ini mengandungi lebih sedikit kalori dari produk coklat pada umumnya. maka disebabkan itu, coklat sering disalahkan oleh para penggemarnya untuk masalah yang sebenarnya disebabkan oleh penggunaan gula berlebihan.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Coklat



Assalamualaikum sy ucapkan sebagai madah pembuka bicara..hehe..*da lme tak bersyarah.

kawan kawan..ape itu cemburu? same tak dengan jelez? eh,mmg la same kan? ejaan je laen.
tapikan...kenapa orang cemburu? ade kebaikan ke perasaan cemburu tu? ape pulak keburukannye?
kawan kawan kuat cemburu tak? ha,bek ngaku cepat..tipu dose ea..hihi..kalau dya sendiri la, dya ngaku je dya memang kuat cemburu. dya pun taktau lah kenapa dya cmtu..yela,sume org kan lain lain..hehe..
secara logiknye, setiap perkara mesti akan ade pro & contra. kan kan kan?jom kite tengok same same ape pro & contra nye perasaan ni...

kebaikan CEMBURU :

1) Menjadi perangsang kepada individu terbabit.
perangsang ape? hehe..perangsang kepada kejayaan pada masa akan datang. yela,sesetengah orang akan berasa cemburu apabila melihat kejayaan kawan-kawannya justeru akan menambahkan semangat kepada dirinya untuk berubah dan menempa kejayaan. betul tak?

2) Menambahkan perasaan sayang terhadap pasangan.
orang selalu kata,cemburu tandanya sayang. ye,memang betul cemburu tandanya sayang. tak salah untuk berasa cemburu terhadap pasangan sebab setiap orang mahukan yang terbaik dalam setiap perhubungan. asalkan tak melampaui batas seorang manusia..

3) Menggalakkan minda untuk sentiasa berfikiran positif.
bila kita sedar yang kita telah dilanda perasaan cemburu,secara spontan kita harus menggerakkan otak kita untuk berfikiran waras dan memandang positif terhadap perkara yang berlaku. ini bermakna, kita harus menyelidiki apa punca kita berasa cemburu dan berusaha untuk memperbaiki diri agar menjadi lebih baik pada masa akan datang.

keburukan CEMBURU :

1) Merosakkan sesebuah perhubungan.
bila cemburu telah menguasai diri,tak mustahil macam macam yang sanggup kita lakukan untuk membalas kembali rasa cemburu tersebut dan akhirnya perasaan itu sendiri yang akan menghancurkan hubungan yang sebenarnya ingin kita pertahankan. orang zaman sekarang (dulu pun sama kot) memang sanggup buat perkara perkara yang merosakkan akidah bila dah cemburu. kalau dalam hubungan suami isteri, sama ada si isteri atau si suami sanggup meng'guna-guna'kan pasangan masing-masing. tujuannya, untuk ikat pasangan. tu pun belum tentu rasa cemburu tu dah hilang.

2) phD.
what does it mean? cemburu pun boleh dapat sijil jugak kan?ha,jangan taktau,sijil ni bukan sebarang sijil tau! sijil ni paling bahaya untuk hati seseorang yang ada perasaan cemburu tahap melampau atau lebih difahami dengan istilah cemburu buta. phD ni means PERASAAN HASAD DENGKI. urrggh..!amat buruk bunyinya. hmm..ni la akibatnya kalau perasaan cemburu dah tak boleh nak dikawal lagi..

3) Bersahabat dengan syaitan laknatullah.
Astaghfirullahal azim..sebolehnya kita sebagai umat Islam,hindarkanlah dari perasaan cemburu yang menjerumuskan diri kita sehingga bersahabat dengan syaitan. pada ketika itu,syaitan telah menikmati kemenangannya kerana telah berjaya menghasut anak Adam. sebagai contohnya, dalam perniagaan, rakan perniagaan kita tak senang dengan kejayaan yang telah kita miliki lantas pergilah dia kepada sang bomoh untuk menghancurkan perniagaan kita. Nauzubillahi mindzalik.


sesungguhnya Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad SAW telah bersabda yang bermaksud :“Rasa cemburu ada yang disukai Allah dan ada pula yang tidak disukai-Nya. Kecemburuan yang disukai Allah adalah yang disertai alasan yang benar. Sedangkan yang dibenci ialah yang tidak disertai alasan yang benar.” (Hadis riwayat Abu Daud)

 marilah sama-sama kita renungkan untuk kebaikan bersama..=)













sorry..='(

ok la,i can't keep this alone..jiwe ni rs mcm nk pecah je! taktau la nak wat cane..

dear my friend..i'm so sorry..i didn't mean to do this to u..but i..i'm juz a normal person..like the others..i've a feeling..and i can't deny it..but at the same time..i can't tell u..i dun want to hurt u..i'm really really sorry for being a liar, hypocrite or whatever u wanna call me..i dun mind..i know i'm wronged..i hope one day u can give me ur forgiveness..i really really need it..i'm sorry again..=(

''sampai masa tibanya waktu,
redup hati kaum berdua,
bila dua jasad bersatu,
hidup mati jadi bersama.."

cuba teka ni mne dya dpt poem bez ni?hehe..yang da tengok,0fcoz2 la tw an..HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA la..0k,i admit dat i've juz watched diz m0vie on astro first..sgt ketinggalan kan?haha..nak wat cane..i'm busy la..nk update bl0g ni pn amik mse yg agak lame la jgk..blk keje da kul1 lebih..pstu mesti la da letihkan? ok,jom back to the point setelah kite melalut sebentar..

sebeno'y dya xberapa nak faham mksd pantun tu..tapi dya sk..dy macam ade mksd yang sgt mendalam..untuk orang yang tengah hot2 becintan tuu mgkn pk mksd'y sal cinta k0t..yeah,mgkn la kann..tak cakap sume pn pk begitu..masing masing ade hak kebebasan untuk befikir..tak gitu?tiada siapa yang akan menghalang..ya ya ya..wateva it is,dya pn pk cenggitu jugak..hihihi..*otak suda jiwangss..

wait wait wait..sena'y np dya wat tajuk entry ni cmtu ek?0uh,ok..act,dya nak ckp,akhirnyee dya dpt jugak nengok cite ni walaupun suda agk ktggalan..*uh,cdey'y..hehe..

ade seseorang tu..dy sk satu phrase dr cite ni..dat is..DO ANYTHING,GIVE EVERYTHING..
ni pn ade mksd yang mendalam jugak cme dya bl0m nyempat nak kaji ape mksd dy..huhu..

dilema? a'a..dya dlm dilema utk wat keputusan sekarang ni..dya xtau ape yang patut dya putuskan..
0k la,dya tak macam kwn2 dya..diorang pandai..s0 mst xde masalah tuk pilih k0s ape kat U..
dgn result dya yang xberapa nak okayy tu,kos ape la yang sesuai tuk dya?hmm..

ayh dya suh amik farmasi..*msti la private u..xlyk ipta..=.=
then,dya da apply..da dpt da p0n..
tp stu je masalah'y..dya xtau nak confirm atau tak..
adekah harus untuk dya tggu tawaran ipta? *mungkin law..haiyaa..
dya TAKTAU!!


cmni ke dlm my otak??

uNtUk AWAK..

awak..
nak tau satu cite cdey tak?
ade sorang pmpuan..
sume orang da tau hal ni..
walaupun dy tak luahkan pd llki tu..
tp hakikatnya dah terlalu jelas..
dy sentiasa cb utk nafikan..
kalau org lain pcye pd dy,tp tak pd sy..
sy tau hati dy..
dy pmpuan,sy juga pmpuan..

awak..
dy sayangkan llki tu sangat sangat..
sy tak boleh nak nafikan bnd tu..
dy taknak bgtau sbb dy nak jg hubungan persahabatan..
dy taknak hubungan tu terjejas sbb perasaan dy..
dy lebih mgharapkan kebahagiaan llki tu berbanding kebahagiaan dy..
sangat suci hati dy kan?
tak sume pmpuan cm dy..
sy sendiri pn taktau sy boleh jd mcm dy atau tak..

awak..
sy mintak maaf..
kadang kadang..
sy pn tak boleh nafikan perasaan sy..
sy cemburu dgn dy..
knp?
sbb..
lelaki tu ialah..
awak..
dy sayangkan awak..
dy terlalu sayangkan awak..
sy pn sayangkan awak..

awak..
i just hope that...
u'll always belong with me..
selfish ke sy?
itu cme satu harapan..
yg diharapkan menjadi kenyataan.. =')

hey guys! alaa..ape men bunuh2 diri ni..dun d0 diz laa..knp 0rg zaman skang dgn sske aty'y amik kptsan tuk bunuh diri ble nk lari dr mslh? pk dgn wat cmtu,mslh hilang? lg bnyk mslh ble da at akhirat nty..balasan utk 0rg yg bunuh diri ni t'llu perit..

sgle ujian,masalah atau dugaan yg dtg psti akn ade jln pnyelesaian...BUKAN BUNUH DIRI! Allah takkan menguji hamba'y kalau kte tak mampu nk hadapi'y..hadapi la ujian Allah dgn aty yg sabar..terlalu besar hikmah disebalik ujian yg dtg tu..cme kte je yg tak nmpk..

ape punca 0rg bunuh diri?
 putus cinta..... :'( *cdey la k0non...

 failed exam laa...*pn cdey jgk..=(

 family pr0blem plak...

 finance problem, ok..?

 OMG!! n0t me,0k..

plek'n 0rg2 ni sume? kpd sspe yg ad t'pk nk mmatikan diri,ingat lah Allah..insya Allah,everything will be 0k..hanya Allah yg tau ape yg t'baik tuk hamba'y..bertaubat la sblm t'lmbt..

Hadith berkaitan membunuh diri.. :
“Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahannam dan kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahannam dan kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahannam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Newer Posts Older Posts Home

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...